Ett så pass sofistikerat system behöver en exceptionell uppsättning med manöverpaneler för att underlätta användningen av de många inbyggda funktionerna. Dessa paneler är de terminaler för personliga passagerare som ger PORT Technology dess namn – Personal Occupant Requirements Terminals. Vår helt nya uppsättning med PORT-terminaler har en rad egenskaper, bland annat standardiserad intern hårdvara. Oavsett hur de arkitektoniska kraven ser ut eller vilka funktioner som behövs finns det en PORT-terminal som uppfyller alla behov.
PORT Technology erbjuder en bättre och mer omfattande funktionalitet än något annat hissystem i historien; och den utvecklas ständigt. Förutom att lösningen ger den mest effektiva användningen av hissgrupper kommer passagerarna som använder hissarna att uppskatta den sömlösa transporten till deras destinationer med minimalt antal stopp på vägen. Dessutom säkerställer de integrerade säkerhetsfunktionerna en hög åkkomfort under hela resan.
PORT Technology bygger på Schindlers unika 30-åriga erfarenheter av ett system känt som Destination Control som radikalt förbättrar trafikhanteringseffektiviteten för en hissgrupp.
På 1990-talet började byggnadernas höjd begränsas av antalet hissar som krävdes för att ge god service. Det var allmänt känt inom branschen att ett system som möjliggjorde att passagerare kunde registrera sina destinationer innan de gick in i hissen skulle förbättra servicenivån för en specifik hissgrupp och därigenom lösa problemet. Ingen i branschen hade dock kunnat utveckla ett praktiskt system som baserades på detta koncept. 1992 introducerade Schindler Miconic 10 – det första praktiska systemet för målanropsstyrning, och revolutionerade marknaden. I början av 2000-talet när det stod klart att målanropsstyrning var vägen framåt började andra företag att utveckla egna produkter, men då var Schindler redan på andra generationen av sitt system – och PORT är den tredje generationen!
När en passagerare matar in sin destination till PORT-systemet, antingen via en terminal, ett RFID-kort eller en smartphone, så analyserar systemet alla möjliga logistiska kombinationer för resan med hänsyn till alla andra anrop i systemet och de befintliga positionerna för alla hissar. Med hjälp av en speciell algoritm som representerar många års forskning bestäms den optimala allokeringen och kommuniceras till passageraren via terminalen eller telefonen. De kan sedan stå redo vid den tilldelade hissen och snabbt kliva in och transporteras med minimalt antal stopp fram till den valda våningen.
Vi anser att styrning med PORT Technology är den bästa lösningen som utvecklats i branschen. Men det betyder inte att vi nöjer oss där. Varje år samlar vi in mer data från de många tusentals enheter vi har över hela världen. Dessa data används av våra forskarteam för att stegvis förbättra prestandan. Vi kommer att fortsätta sträva efter att behålla vår branschledande position.
Effektivitet kan i allmänhet syfta på två saker när det kommer till hissar, och båda dessa saker är relaterade: Energieffektivitet och effektiv passagerarhantering.
Hur snabbt en hiss kan transportera passagerare från punkt A till punkt B är naturligtvis avgörande för den övergripande driften i en byggnad. Under morgonrusningen i en kontorsbyggnad, till exempel, så kommer köer att bildas om antalet installerade hissar inte effektivt kan transportera människor till deras våningsplan. Det frustrerar passagerarna och sänker byggnadens prestige. Om PORT-systemet installeras så grupperas passagerare som ska till samma våningsplan automatiskt i samma hiss när behovet uppstår. Det innebär ett minimalt antal stopp på vägen, och på så sätt kan hissen också snabbare åka tillbaka till lobbyn. Med varje hiss som kommer tillbaka till lobbyn oftare snabbare skapas större kapacitet för att betjäna ankommande passagerare, och effektiviteten höjs.
När det gäller energieffektivitet bör vi påpeka att varje enskild Schindler-hiss är utrustad med den senaste drivningstekniken och de mest avancerade materialen för att optimera effektivitetsnivån. Men med PORT kan vi gå ännu längre. En PORT-hiss kan fungera på ett sådant sätt att hissgruppen den tillhör förbrukar mindre energi genom en funktion som vi kallar Energy Control Option, eller ECO. I ECO-läget bestämmer systemet en acceptabel väntetid för alla passagerare och servar dem på ett energieffektivt sätt. Detta löser det typiska problemet med att hissgrupper förbrukar mest energi när efterfrågan är låg. När det bara kommer in fåtal passageraranrop, vilket är fallet under större delen av dagen, kan enskilda passagerare hämtas upp mycket snabbt av en hiss och snabbt transporteras till destinationsvåningen. Det betyder att hissarna åker långa sträckor för att transportera några få passagerare. Eftersom hissar vanligtvis är balanserade vid 50 % last innebär det också att de är obalanserade vid transporter av enskilda passagerare, vilket inte är energieffektivt. ECO-läget löser det här problemet. ECO-läget innebär att färre hissar används, med fler passagerare per hiss, vilket resulterar i kortare resor, bättre lastbalansering och lägre energiförbrukning. Hissarnas energiförbrukning minimeras hissar samtidigt som systemet säkerställer att passagerarnas väntetider inte överstiger en specificerad nivå – kundnöjdhet och optimal energieffektivitet på samma gång.
Säkerhet är en grundsten i PORT-systemen, och säkerhetsmekanismer finns tillgängliga på många olika nivåer. För byggnader eller globala företag som redan har befintliga system finns det ett enkelt gränssnittssystem för sömlös integrering. Många kunder vill föra in PORT-systemet i sin säkerhetsstrategi när de blivit medvetna om systemets många säkerhetsnivåer.
Kärnan i PORT-säkerhetskonceptet är att kommunicera till kunden att vi vill att passagerarna ska identifiera sig för att använda hissarna. När kunderna till exempel visar sitt RFID-kort vid en barriär får de inte bara tillträde till hissarna, utan får också veta vilken hiss de ska välja för transporten till deras destination. En PORT-hiss har terminaler med integrerade kortläsare vilket innebär att en säkerhetstransaktion kan genomföras. Ofta är detta vid en barriär där den eleganta PORT-designen lätt kan integreras. Vid behov kan Schindler också installera våra patenterade Speed Gates.
Förutom en RFID-kortlösning erbjuder myPORT en ännu högre funktionalitetsnivå som kan användas i kombination med eller som ersättning för kort. Detta avsnitt handlar i första hand om PORT när det gäller hissar, men systemet kan också utökas kraftigt för att hantera all åtkomstkontroll inom byggnaden.
PORT-systemet är utformat för att förbättra alla aspekter av passagerarupplevelsen. Vi vill att varje kontakttillfälle med våra systemet ska ge användarna en känsla av säkerhet, komfort och bekvämlighet. Från ögonblicket då passageraren får tillträde till en byggnad utan att behöva röra vid några ytor, går till sin hiss och snabbt transporteras till sin våning, är vårt mål att framkalla en stor känsla av välbefinnande och en känsla av att systemet finns där för att ge dem personlig service.
Vi lär oss vart de vanligtvis vill gå vid vissa tidpunkter och försöker att förutse deras behov. Vi kommer alltid att försöka tilldela dem en hiss som inte är för full och som når sin destination med så få stopp på vägen som möjligt, och framför allt kommer vi alltid att försöka framkalla känslan av att varje resa de gör är viktig för PORT-systemet.