I vår mer än 150-åriga historia har vi vuxit från en lokal maskintillverkare till en global leverantör av hissar och rulltrappor. På vägen dit har vi format hissindustrin, etablerat bästa praxis som leverantör av mobilitetslösningar och som arbetsgivare och blomstrat på en starkt konkurrensutsatt global marknad. Allt började i en verkstad i Luzern 1874 ...
1874: Robert Schindler (bilden) och Eduard Villiger etablerar ett partnerskap: Schindler & Villiger.
1883: Verksamheten flyttar till den nybyggda fabriken på Sentimattstrasse i Luzern
1892: Den första elektriska hissen med remdrivning byggs.
1901: Robert Schindler säljer företaget till sin brorson Alfred Schindler (bild).
1906: Schindler & Cie. o.H.G, det första dotterbolaget utanför Schweiz, etableras i Berlin.
1915: Schindler börjar tillverka hissmotorer.
1920: Företagsnamnet ändras till Kommandit-AG Schindler & Cie., Aufzüge- und Maschinenfabrik mit Giesserei.
1925: Företagsnamnet ändras till Kommanditaktiengesellschaft Schindler & Cie., Aufzüge und Maschinenfabrik.
1929: PARS Finanz AG grundas i Hergiswil, Schweiz.
1936: Schindler installerar den första hissen.
1937: Alfred Schindler går bort. Hans son, Alfred F. Schindler (bild) tar över förvaltningen av företaget.
1945: Schindler Waggon AG etableras i Pratteln, Schweiz.
1952: Schindler lanserar Directronic-drivningen.
1957: Flytt till nytt huvudkontor i Ebikon (bild).
1960: Schindler förvärvar Schweizerische Wagons- und Aufzügefabrik Schlieren (SWS).
1965: Dynatron-drivningen lanseras.
1971: Schindler Holding AG börsnoteras på Zürichs största börs.
1974: Samriskföretag med Jardine Matheson & Co. Ltd i Hongkong.
1980: Folkrepubliken Kinas första industriella samriskföretag tillsammans med ett västerländskt bolag (bild). China Schindler Elevator Co. etableras i Peking.
1985: Alfred N. Schindler, Luc Bonnard och Dr. Uli Sigg väljs till verkställande direktörer och tar över ledningen av företaget.
1990: Världens första destinationssystem med våningsanrop, Miconic 10 (bild).
1998: Schindler separerar företaget från spårvägsverksamheten
1998: Schindler tar över Haushahn Group i Stuttgart, Tyskland.
1999: Schindler förvärvar 63,64 % av aktieandelarna i Elevadores Atlas S.A., São Paulo, Brasilien.
2003: Lansering av SchindlerID, en ny teknik för trafikstyrning och åtkomstbegränsning.
2009: Lansering av Transit Management System och PORT Technology.
2014: Nya fabriker öppnas i Kina och Indien.
2014: Schindler förvärvar majoritet i ett samriskföretag tillsammans med XJ-Schindler (Xuchang) Elevator Co. Ltd, Kina.
2017: Silvio Napoli blir styrelseordförande.
2018: Lansering av banbrytande automatiserat installationssystem för hissar.
Schindler-logotypens framgångshistoria börjar 1910, när Alfred Schindler, farfar till den tidigare ordföranden Alfred N. Schindler, designade den första logotypen tillsammans med en ung medarbetare vid namn Maxime Chatel. Den visar ursprungligen en kompass i botten och årtalet då företaget grundades.
Namnet, symbolen och färgerna i dagens Schindler-logotyp är baserade på företagets traditioner och speglar våra varumärkesvärderingar.
Den första logotypens runda form symboliserade perfektion, och kompassen i nederkanten stod för precision och ingenjörskonst. Inuti kompassen står årtalet då företaget grundades.
1925 förenklades logotypen och registrerades officiellt. Den ursprungliga kompassbilden blev mer abstrakt och symboliserades med två streck.
Efter nästan 50 år ändrades logotypen år 1974 till ett mörkare utförande, så att den skulle bli lättare att läsa. Ännu idag finns denna version av logotypen kvar att beskåda på hissar som installerades innan 1990-talet.
Schindler-logotypens design moderniserades och ändrades radikalt 1985 med röda ränder som det dominerande motivet. De vertikala ränderna var avsedda att symbolisera den vertikala omvandlingen av kärnverksamheten.
Logotypens traditionella form kom tillbaka 2006 med företagsnamnet i samma röda färg som den randiga logotypen från 20 år tidigare.
Den tredimensionella designen kommunicerar dynamisk rörelse. Färgvalet speglar teknisk precision och överlägsen kvalitet.